Schimbarea la față a României în perioada interbelică

Anul 1918 a adus în sfârșit eliberarea poporului român de sub stăpânirea popoarelor vecine și s-a putut trece la o o dezvoltare după modelul oferit de statele avansate din vestul Europei. Era firesc să fie copiate țările învingătoare în Primul Război Mondial și s-a făcut apel la tehnologiile occidentale.

Industria a făcut pași rapizi spre modernitate și s-a reușit ridicarea modernei fabrici I. A. R. Brașov începând cu anul 1925. Nicolae Malaxa a trecut la construirea unei uzine de locomotive în București și apoi la capacitățile de prelucrare a fierului în țevi, viitoarea Republica. Firma Ford a început asamblarea de automobile de lux și de camioane, planurile vizând extinderea afacerii prin formarea de viitori muncitori specializați. Capitala se putea lăuda și cu fabricarea de avioane la firma numită pe scurt SET. Apariția avioanelor a dus la deschiderea primelor linii aeriene interne și internaționale, ceea ce implica ridicarea unor aeroporturi din ce în ce mai moderne. Întreprinderea Optică Română a fost lansată pe piață în 1936 pentru a ajuta la dotarea armatei cu echipamente de observare și ochire, foarte costisitoare la aducerea din străinătate. Cererea de mărfuri pentru viața de zi cu zi a oamenilor a favorizat deschiderea unor fabrici de țesături ajunse adevărate legende naționale. Adesgo a apărut în 1923 în capitala țării.

Nici în domeniul urbanistic nu se stătea pe loc. Orașele primeau clădiri impozante cu diferite destinații. Astfel, orașul Pitești avea din 1921 clădirea în care activează astăzi Colegiul Național Zinca Golescu și din 1933 era terminată cea în care funcționează astăzi Universitatea din Pitești, inițial fiind sediul Școlii normale de băieți Alexandru Odobescu.

Era și firesc ca principalele fonduri să fie alocate orașului București, simbolul României Mari. Au apărut astfel Cercul Militar Național în 1923 și Palatul Academiei de Studii Economice în 1926. Palatul Ministerului Justiției a apărut în 1932 sub denumirea de Palatul Asociației Medicilor Veterinari și a costat 46,9 milioane de lei. Capitala primea primul zgârie-nori de pe meleaguri românești sub forma Palatului Telefoanelor, înălțimea fiind de 52,5 m. Palatul Regal domina centrul orașului după terminarea lucrărilor în 1937. Erau începute monumentalul Palat al C. F. R.-ului, ajuns în 1948 la 49 m, și Palatul Victoria în 1937. Ziarul Universul avea un adevărat castel ridicat în perioada 1926 – 1930. Palatul Facultății de Drept a apărut la bulevard în anii 1934 – 1936.

Dezvoltarea transporturilor a dus și la o mai mare mobilitate a populației, ceea ce implica și o dezvoltare a turismului. Hotelurile moderne și de mare capacitate erau o necesitate pentru marile centre urbane. Centrul capitalei primea în 1930 o bijuterie de arhitectură sub numele de Hotel Lido. Hotelul Ambasador avea 300 de camere și a necesitat dărâmarea clădirilor aflate în apropiere, inaugurarea fiind în anul 1939. Orașul Brașov primea în 1939 Hotelul ARO Palace, proiectat de către Horia Creangă, nepot al marelui scriitor.

Accelerarea afacerilor și creșterea populației duceau în mod normal la o creștere a mobilității locuitorilor și la o intensificare a circulației persoanelor. Era nevoie de o schimbare radicală la capitolul transporturi și lumea capitalistă a făcut multe pentru transformarea României după standardele timpului. Orașele îndepărtate de capitală au fost legate prin curse aeriene regulate și a apărut prima pistă la Cernăuți în 1928. Terenul cu iarbă nu era ceva satisfăcător pentru călători și piloți. în 1930 s-a pus prima piatră la edificiul aeroportului și clădirea a fost gata în 1936. Aeroportul din Cluj a fost inaugurat în 1932 și a devenit internațional din anul următor. Aerogara din Arad a fost terminată în 1937. Transportul feroviar rămânea fundamental pentru societatea interbelică și se impunea extinderea gărilor, capitala fiind practic sufocată de creșterea traficului.

Gara de Nord (foto sus) a avut din 1932 numărul de linii dublat și în 1939 a fost amenajată gara Băneasa, folosită și pentru protocolul regal. Un tren special a fost adus din Italia în anul 1928 și a fost folosit inclusiv de către liderii comuniști. Liniile ferate se extindeau pentru a ajuta la intensificarea exploatărilor de material lemnos și de construcție. Astfel, în perioada 1930 – 1933 au fost puse șinele pentru locomotivele ce urcau pe valea Vaserului, renumitele Mocănițe din turismul contemporan.

Continuare (sursa articol): historia.ro

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus