Reclama, sufletul comerțului în Sătmarul interbelic

Primele ziare si reviste sătmărene s-au inspirat din realităţile politico-sociale specifice zonei, adresându-se unui public larg și divers, a cărui audienţă o căutau.

Imediat după realizarea marii uniri, respectiv după instaurarea administrației românești, la Satu Mare au apărut mai multe ziare și reviste care au creat o stare de agitație în rândul populaţiei românești. În perioada interbelică mulți români sătmăreni cumpărau în continuare cărți și ziare ungurești, deoarece nu știau sa citeascâ în limba română.

Cel mai reprezentativ a fost ziarul Satu Mare, tipărit pentru prima dată la 24 septembrie 1919. Până în anul 1938 ziarul se tipărea de două ori pe săptămână, miercurea și duminica. Fondatorul acestui ziar românesc a fost Dariu Pop, din anul 1920 Anton Davidescu a fost redactor-responsabil și director al acestui ziar, iar din 1928 îl găsim pe dr. Mihai Popp ca și redactor responsabil.

„Reclama este sufletul comerţului”

Ziarul se adresa în primul rând populației românești a județului, acest lucru fiind reliefat foarte bine și prin îndemnurile adresate oamenilor pentru a cumpăra ziarul: „nu e bun român acela care nu se abonează” sau „Români! Faceți abonamente și recomandați-l prietenilor!”, „Citiți și răspândiți ziarul Satu Mare!”. Ziarul a avut inițial un format mare, de 42 x 58cm, cu doar 2 pagini, iar din 1920 de 32 x 48cm, cu 4 pagini și foarte rar 6 pagini, având un preț cuprins de-a lungul apariției sale între 30 de bani și 5 lei. Ziarul era distribuit și în alte localități ale județului (Carei și Halmeu), având abonați și corespondenți chiar și în afara granițelor țării, în America (Cleveland, Roebling, Philadelphia), Cehoslovacia, Italia și Franța.

În paginile acestui ziar anunţurile publicitare încercau să facă cunoscute diferite firme, produse și servicii: bănci, magazine de felurite tipuri și celebre în epocă, cinematografe, fabrici, activități culturale, medicamente etc.

Magazinele celebre în epocă aveau reclamele cele mai atent realizate. Marea majoritate a magazinelor promovate sunt cele de haine și îmbrăcăminte. În cadrul acestei categorii, merită amintite numele câtorva magazine foarte cunoscute în epocă: magazinul Müller oferea „paltoane de iarnă pentru dame, cele mai noi modele de Viena și paltoane de piele pentru bărbați, magazinul Sámuel vindea în anul 1922, 3m de „stofă veritabilă engleză” la doar 400 de lei pentru „oficianții legitimați”, la magazinele Bela Spitz sau Mauritiu Szántó& Co se găseau de asemenea paltoane de iarnă, Katz și Weisz era un magazin de manufactură, „cu prețurile reduse ca niciodată până acum.’’

Trebuie totuși să menționăm și o reclamă inedită și savuroasă: „Folosiți-vă de ocaziune! DINȚI cumpăr numai azi și mâine. Dinți, denturi artificiale vechi și stricate de cauciuc și de aur!!! Plătesc prețuri bune! Hotel Victoria, camera 11”.

Articolul complet pe: Gazeta de Nord-Vest

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.

Înapoi sus